HEILIGE APOSTEL ANDREAS

Kerkgebouw

Waar alles begon… (1972)

Waar alles begon… 1972

De Orthodoxe Parochie Heilige Apostel Andreas is sinds 1972 ondergebracht in de Sophie van Akenstraat 56 te Gent (Oud Begijnhof). Het pand werd aanvankelijk gehuurd van de Commissie van Openbare Onderstand (C.O.O.) en werd later aangekocht door de vzw Orthodoxe Gemeenschap Gent. Een paar jaar later werd eveneens het aanpalend gebouw aangekocht en werden beide panden hersteld in hun oorspronkelijke verenigde toestand. Het pand maakte deel uit van het Oud Begijnhof Sint Elisabeth.

De nieuwe kerk aan de overkant

De grote kerk aan de overkant - 1997

In de jaren negentig heeft de vzw Orthodoxe Gemeenschap Gent de Feestzaal Ritz (aan de overzijde van de straat) aangekocht. Eertijds was in dit pand de peperkoekfabriek Vermeire ondergebracht. Het complex werd gedeeltelijk afgebroken, met het oog op de bouw van de nieuwe orthodoxe kerk. Deze kerk werd ingezegend door Zijne Eminentie Metropoliet Panteleimon van België (Oecumenisch Patriarchaat) op zondag 30 november 1997, gedachtenis van de patroonheilige van de Parochie, de Heilige Apostel Andreas. De inzegening had plaats op exact de 25ste verjaardag van de oprichting van de Parochie.

BYZANTIJNSE MUURSCHILDERINGEN IN DE GROTE KERK - eind jaren 1990
De Russische iconograaf Yaroslav Dobrynine van de Moskouse iconenschool heeft de grote kerk helemaal beschilderd met muurschilderingen, volgens de authentieke Byzantijnse techniek. Ook locale heiligen werden in dit project opgenomen.

Mozaïeken van de H. Apostelen - 2014

MOZAÏEKEN GEVEL GROTE KERK - oktober 2014

De nissen van de buitengevel werden aangekleed met Byzantijnse mozaïeken in oktober 2014. Daarin werden de H. Apostelen afgebeeld. Deze werden vervaardigd in het Orthodox Klooster van de H. Johannes De Doper en Voorloper te Essex in Engeland. Het iconen- en mozaïekenatelier werkt onder de leiding van Zuster Gabriëla.

FRESCO’S IN DE KLEINE KERK 2020 - 2022

In 2020 werd de orthodoxe kerk in het Gentse Elisabeth-begijnhof vernieuwd, met als kroonstuk een uniek fresco-project. De oude (kleine) Kerk werd na 50 jaar gerestaureerd en er werden Byzantijnse fresco’s aangebracht met de aloude en befaamde frescotechniek. De iconograaf Joris Van Ael werkte anderhalf jaar aan dit project en deze kerk werd opnieuw ingezegend op 26 februari 2022.

Eén van de cycli die in het iconografisch plan vervat zit is de doopcyclus in het Oude en Nieuw testament. De fresco’s hebben naast een liturgische functie een didactische functie.

Deze Kerk wordt gebruikt voor de weekdiensten: vespers en Jezusgebed en als doopkerk.

Foto 1 - Inzegening kerk

Foto 2 - Detail - Nederdaling ter helle