Aankondigingen

Tentoonstelling “Christenen uit het Oosten - 2000 jaar geschiedenis” tot 11 juni 2018 te Tourcoing

Unieke tentoonstelling “Chrétiens d’Orient – 2000 ans d’histoire”

Vanaf 23 februari loopt in het Muba Eugène Leroy in Tourcoing de tentoonstelling “Chrétiens d’Orient, 2000 ans d’histoire”. Deze expositie was in de herfst van 2017 te zien in het Institut du monde arabe in Parijs en kende een zeer groot succes. De pers was unaniem lovend en noemde het een van de mooiste exposities van het jaar in Parijs. “Chrétiens d’Orient, 2000 ans d’histoire” kan nu in Tourcoing bezocht worden tot 11 juni 2018.

Deze tentoonstelling vertelt over de tweeduizendjarige ontwikkeling van het christendom in het Midden-Oosten, over de rol van talen als het Aramees, Oudsyrisch en het Arabisch, over doctrinaire discussies die leidden tot een enorme diversiteit binnen de christelijke wereld, en welk belang de Oosterse monniken hebben gehad.

De tentoonstelling leidt ons door de religieuze, politieke, culturele en artistieke geschiedenis van de christelijke gemeenschappen in het Oosten, van de oudheid tot vandaag. In een unieke scenografie komt de bezoeker langs meesterwerken, waarvan sommige nog nooit in Europa werden getoond en die rechtstreeks door de betrokken gemeenschappen werden uitgeleend. Zo kan men de oudste bekende fresco’s bewonderen afkomstig uit Syrische kerken van 3e eeuw. Er zijn  mozaïeken te zien van de eerste Palestijnse en Syrische kerken, portretten van Koptische monniken uit het Egyptische klooster van Bawit, steles en gedenktekens van pelgrimstochten, iconen, enz.

De tentoonstelling geeft in vier grote delen een beeld van de diversiteit van de Arabische wereld en toont hoe de Griekse, Koptische, Assyrisch-Chaldeïsche, Syrische, Armeense en Maronitische kerken werden gevormd. De bezoeker ziet hoe deze kerken werden geconfronteerd met een zeer dominante Islam, maar toch een belangrijke plaats behielden in het intellectuele leven. En welke rol zij speelden in het opkomend Arabisch nationalisme in de negentiende eeuw.

De expositie eindigt bij de verwoestende crisis die vandaag deze regio treft en stelt zich niet alleen vragen over de toekomst van deze christelijke gemeenschappen, van hun materieel en immaterieel erfgoed, maar ook over het voortbestaan van de diversiteit die bijna 2000 jaar lang deze regio heeft gekenmerkt.

Chretien-d-orient-visue-bdeff_image-full.jpg

Kerkvader H. Johannes Chrysostomos