Aankondigingen

"Lopend Vuur" nodigt uit: Lezing: "Zijn mensen goed of kwaad?" Ma 19 maart - 19u30

‘Zijn mensen goed of kwaad?’

Maandag 19 maart 2018, let op: 19.30 u.

Clemenspoort, Overwale 3, Gent

Reginald Moreels over “Is de mens slecht?” geïnterviewd door Ria Willems

interactie met het publiek.

Reginald Moreels is chirurg. Hij was medeoprichter van Artsen Zonder Grenzen in België; was senator, staatssecretaris en minister van Ontwikkelingssamenwerking. Hij werkte mee aan projecten van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap voorvolksgezondheid in Burundi en Rwanda. Hij is nog altijd actief als oorlogschirurg en opereerde recent onder andere in Mosul en in Kivu. Onlangs schreef hij het boek ‘Is de mens slecht?'

Is de mens slecht?

Die vraag nodigt volgens R. Moreels uit tot méér optimisme dan als je ervan vertrekt dat de mens goed is. Dat doet de wenkbrauwen fronsen. In dit essay over goed en kwaad geeft hij een inkijk in zijn eerlijke zoektocht naar de oorspronkelijke natuur van de mens. Als oorlogschirurg  werd hij gedurende dertig jaar geconfronteerd met het afschuwelijke lijden dat mensen elkaar aandoen. Maar de solidariteit als reactie hierop blijft evenzeer op zijn netvlies gebrand. Realisme en hoop met elkaar verenigen, is het opzet van dit essay. De overtuiging dat we onze ‘slechte’ natuur kunnen overwinnen, loopt er als een rode draad doorheen.

Deelname: 7.00 €, (5.00 € voor wie voor reductie in aanmerking komt.)

Hoe te bereiken? De Clemenspoort is vlak bij het SintPietersstation, Overwale is een zijstraat van de Voskeslaan. Parkeren kan in de omliggende straten of in de ondergrondse parkeergarage van site Clemenspoort (bereikbaar vanuit de Sint Denijslaan ter hoogte van nr. 251 via de weg naar de ondergrondse parking van HO Gent, maar vanaf dan links naar parking Clemenspoort (0,6 €/u.) Je moet betalen met je bankkaart.  (Lukt het de eerste keer niet, probeer nog een tweede keer met dezelfde kaart, dan lukt het meestal wel. Wij het uitrijden: opnieuw je bankkaart invoeren.)

LopendVuur is een samenwerkingsverband van dekenaat Gent, Protestantse Rabotkerk, Dominicus Gent, Effata Gent.

Bedankt om dit initiatief verder bekend te maken!

Sorry als u daardoor deze mail meer dan eens krijgt.

In bijlage: de flyer.

Schermafbeelding 2018-03-13 om 17.50.45.png