Parochieweekend De Fiertel 10 en 11 mei 2019

Het parochieweekend vond plaats van 10 t.e.m. 11 mei 2019 in de vreugdevolle paastijd.

De locatie “De Fiertel” in de Vlaamse Ardennen was voor sommigen niet onbekend daar er eveneens een 25 jaar geleden eveneens parochieweekends werden georganiseerd door Vader Ignace en M. Mita.

Vrijdagavond installeerde iedereen zich en deelden we samen het avondmaal. De avondactiviteiten werden heel warm onthaald door de ganse groep: alle leeftijden waren betrokken door de rijkgevulde filmfragmenten en diavoorstellingen over het sociale werk van het klooster van de Heilige Elisabeth van de Zuster van Minsk.

Wat een getuigenis van een apostolisch engagement! Het liet bij allen een diepe indruk na en stemt tot nadenken… over ons eigen christenzijn.

Aansluitend was er het avondgebed “de completen” met de vreugdevolle kreten van Pasen.

Nadien was er een moment van ontspanning en ontmoeting en werden we verrast door Valeri en Daniël die een rijke waaier aan muziek opvoerden: “ware natuurtalenten”: voor allen een openbaring!

Zaterdag ochtendgebed en ontbijt.

V. Dominique gaf een uiteenzetting met als thema: “Het leven na de dood”voor de volwassenen en de adolescenten. De kinderen kregen een catechese over de voorstellingen van de verrijzenis in de iconografie en een bundeltje over de Bisschop in de liturgie door M. Martine.

Vervolgens was er tijd om vragen te stellen en een nabespreking te houden. Vader Paolo nam de groep adolescenten even samen. Na het middagmaal was er een boswandeling. Het werd voor velen een prachtige ontdekking temeer de mooie opklaringen en het stralende licht dat schitterde door de bomen.

Koffiepauze en evaluatie: leuk om mekaar beter te leren kennen en naar mekaar te luisteren, en… voor herhaling vatbaar.

Als afsluiter zijn we allen naar Ronse gegaan in de prachtige crypte van de H. Hermès, Romeinse martelaar, waar we warm onthaald werden door de Deken om de orthodoxe vespers te celebreren. De Crypte met zijn 32 zuilen is de grootste van West- Europa. Als bewaarplaats van de relieken van de H. Hermès was deze plek in de Middeleeuwen al een bedevaartsoord voor pelgrims op zoek naar genezing. Jaarlijks is er nog de Fiertelomgang.

Voor allen was het een zegen en de ontmoetingen waren een verrijking voor onze spirituele reis…in Christus.

Ere zij God in de hoge! Ere zij U!